Heb je een eigen website of webshop dan zijn er een aantal dingen waarop je moet letten en waarmee je bezig moet zijn als je meer en meer omzet wil draaien. Je website en/of webshop is jouw visiekaartje. Je visitekaartje mag niet achterlopen op de tijd, en het is daarom belangrijk om te blijven optimaliseren. Optimaliseren kan op allerlei fronten. Denk bijvoorbeeld aan optimaliseren voor de zoekmachine (SEO), optimaliseren voor verschillende devices (responsive), het optimaliseren voor social media, etc. In deze blog laten we zien welke optimalisaties belangrijk zijn en hoe je dit moet aanpakken.

Optimaliseren voor de zoekmachine.

Het optimaliseren van je website of webshop voor de zoekmachine (SEO) valt onder de term online marketing. Wanneer je actief met SEO bezig bent zorg je ervoor dat je organisch gevonden wordt via google. Organische zoekresultaten zijn resultaten waarbij niet direct betaald wordt aan Google (zoals dit wel het geval is bij advertenties (SEA). Het optimaliseren voor organische zoekresultaten kan je doen door je content te optimaliseren voor bepaalde zoekwoorden. Wanneer een potentiële klant zoekt op een bepaald zoekwoord (waarvan jij spullen verkoopt of diensten van levert) dan wil je dat jouw website direct boven aankomt. Content en linkbuilding zijn hierbij erg belangrijk. Linkbuilding kan veel tijd kosten en daarom is het verstandig om te uit te besteden. Linkbuilding uitbesteden zorgt voor minder verloren tijd en uiteindelijk voor minder hoge kosten. Laat dit altijd via een online marketing bureau doen die gespecialiseerd is in SEO om optimaal resultaat te behalen.

Responsive optimaliseren

Het is belangrijk dat jouw website of webshop op alle schermen goed te bezoeken zijn. Zowel voor laptops (en alle formaten daarvan) als tablets en telefoons. Elk type telefoon heeft ook weer een ander formaat. Daarom is het slim om jouw webshop of website te bouwen via een CMS (content managementsysteem). Via een CMS-systeem kan je bijvoorbeeld vooraf gebouwde (gebruiksvriendelijk en geoptimaliseerd voor mobiel) thema’s installeren en aanpassen naar jouw wensen. Daarnaast is het slim om dit alles te blijven monitoren via GSC (Google Search Console). Dit is een gratis tool van Google die jouw website monitort en laat weten wanneer je mobiel wel/niet responsive is. Uiteindelijk heeft dit ook invloed op jouw resultaten in de zoekmachine.

Gebruiksvriendelijkheid optimaliseren

Het is leuk als je gevonden wordt, en je website is goed zichtbaar op alle apparaten, maar wanneer je website niet gebruiksvriendelijk is dan zal je niet veel omzet draaien of aanvragen binnenkrijgen. Daarom is het belangrijk om je website zo overzichtelijk en gestructureerd mogelijk te houden. Dit doe je door bijvoorbeeld categorieën aan te maken waarin je product en/of diensten onderverdeeld en je zorgt ervoor dat men gemakkelijk verschillende informatie kan vinden.