Als je als bedrijf online opereert, ontkom je er bijna niet aan: Google AdWords, of tegenwoordig Google Ads genoemd. Het is een service van Google om je omzet online te verhogen. Deze online manier van adverteren gaat via kliks op een advertentie. Je hebt zelf vastgesteld via welke zoektermen je gevonden wil worden. Hier betaal je voor. Het uitvogelen en snappen van deze service is een dagtaak op zich. Het is namelijk lastig om te kijken welke woorden bij jouw organisatie passen en hoe specifiek je moet zijn. Vandaar dat veel bedrijven het online adverteren uitbesteden. Professionals gaan dan aan het werk met de budget van het desbetreffende bedrijf om het meeste uit deze service van Google te halen. Het fijne hiervan is dat zij alle ins en outs weten en alle regeltjes kennen. Wil je het toch zelf proberen? Zo werkt het:

Zoektermen vaststellen

Denk bij de eerste doel van je website en campagne met welke zoektermen je gevonden wil worden. Dit kan ook een combinatie van woorden zijn. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een lijstje met woorden opstellen waarin je alle relevante woorden en combinaties opneemt. Hierna kun je gaan schrappen en kijken welke het beste zijn. Belangrijk is dat je zowel algemeen als specifiek bent. De zoekwoorden staan nooit voor een lange tijd vast. Zo is het proces van kiezen, evalueren en aanpassen dynamisch. Je moet jezelf steeds de vraag stellen: ‘waar zou mijn doelgroep en eventueel geïnteresseerde mensen in mijn service/product naar zoeken?’.

Budget vaststellen

Een advertentiebudget vaststellen is lastig. Het beste is om een budget per dag vast te stellen. Zorg er eerst voor dat je resultaten gemeten worden. Belangrijk is om te weten wat je doel is om te bereiken qua bezoekersaantallen of actie, zoals clicks op contactformulieren. Bepaald daarna hoeveel de leads opleveren. Elke uitgegeven Euro moet namelijk iets opleveren. Maak daarna een rekensommetje van hoeveel je wil verdienen, hoeveel je kan/wil uitgeven en wat het maandelijks zoekvolume is. Hierna heb je het budget vastgesteld.

Advertentie en campagne maken

Hierna kun je de campagne gaan maken. Elke campagne bevat één of meerdere advertentiegroepen. Hierbij bevatten advertentiegroepen één of meerdere Ads en advertenties. Je kunt de campagnes instellen op geografische locaties, product/service of budget. Hierdoor zorg je ervoor dat alleen de relevante personen jouw advertenties zien. Google kent verschillende zoekuitkomsten en matches, zoals exacte zoekwoorden of verschillende volgordes van de Ads. Zorg ervoor dat je campagne zo goed mogelijk is ingericht, dit zorgt voor veel relevante klikken.

Resultaten meten

De laatste, belangrijke stap is het meten van de resultaten. Hierdoor kun je zien wat wel of niet werkt en wat er eventueel kan worden aangepast. Ook kun je zien wat het heeft opgeleverd. Voor het meten kun je verschillende middelen gebruiken. Zorg er ook voor dat al je pagina’s goed gemonitord zijn en koppel je Google Analytics aan Ads. Hierdoor krijg je nog meer relevante informatie tot je beschikking.